Historien bak høstens beste hockeypost i sosiale medier

Tyler Seguin har signert ny kontrakt med Dallas Stars. Foto: Jerome Miron / Reuters / NTB scanpix

Én videotweet. Én million visninger, mer enn sju tusen retweets og 23.000 likes.

Dallas Stars annonserte den nye kontrakten til Tyler Seguin med en video på Twitter, der det legendariske Nintendo-spillet Super Mario Bros. Fra 1985 ble brukt som grunnlag og Seguin var satt inn i stedet for Super-Mario.

I videoen skyter Seguin i stykker logoen til andre NHL-lag på sin ferd igjennom et «level», akkompagnert av den lett gjenkjennelige Super Mario-musikken. Oppe til venstre i skjermbildet viser grafikken navnet hans og en score på 34.500.000, som var totalverdien på hans forrige kontrakt. Når han fullfører «levelet», kommer det opp en tekst hvor den nye kontrakten annonseres:

Åtte år med 9,85 millioner dollar i snittlønn per sesong.

Responsen i sosiale medier var fenomenal. Kommentarer som «Den beste kontraktannonseringen noensinne», «den neste kontrakten bør gis til deres grafikkansatte» og lignende kom på løpende bånd.

Sportsnet har en lang og god artikkel som tar for seg bakgrunnen for denne posten. Vi låner noen utdrag fra deres intervju med klubbpresident Brad Albert og mannen bak hele videoen: Jonathan Maniet.

Maniet er en 22-åring som nylig studerte på University of North Texas. Han var praktikant i klubben forrige sesong og er nå inne i sitt første år som heltidsansatt i Dallas Stars.

– Ideen kom fra et sommerprosjekt vi hadde. De fikk alle i vår avdeling til å lage en video som gjenspeilet våre personligheter, bare for å skape noe annerledes enn det du ser fra NHL-lagenes sosiale medier ellers. Det var da jeg fikk ideen om å gjøre Tyler Seguin til Super-Mario.

Dallas Stars fikk en del oppmerksomhet da den første videoen ble postet 11. juli. Den fikk over 60.000 visninger, nesten 500 retweets og cirka 2000 likes.

Noen kommenterte der at de trodde dette var en annonsering av en ny kontrakt – og det førte til at medieteamet til Stars spurte Maniet om han ikke kunne forberede en ny Super-Mario-video til den dagen Seguin eventuelt signerte en ny kontrakt.

– Vi må selge sporten litt annerledes i Texas enn folk gjør i Canada. Spesielt når laget vårt ikke vinner. Så vi forsøker hele tiden å komme på ideer som er annerledes. Sommeren er lang når du ikke kommer til sluttspill, sier Brad Alberts.

Selv internt hos Twitter ble posten lagt merke til.

– Den er kort og fengende, under ett minutt i lengde. Den forteller en historie. Videoen er så kreativ at den får deg til å stoppe opp i feeden din og det er garantert at du ser den mer enn én gang, sier Christophe Doyle, som er sportssjef hos Twitter Canada, til Sportsnet

Jonathan Maniet redigerte videoen i Adobe Photoshop og byttet ut Super-Mario med Seguin bilde for bilde.

– Det tok en uke eller to å få videoen akkurat sånn som jeg ønsket, sier Maniet.

Klubbpresident Alberts forteller til Sportsnet at Stars vil forsøke å toppe denne posten, selv om det blir vanskelig.

– Jeg har noen ideer. Vi får se hvordan det går, sier Maniet.

Redaktør for #19 | Tidligere sportsredaktør og USA-korrespondent i Nettavisen | Forfatter av «Thor Hansen: Usensurert»

avatar

Author: Roy Kvatningen

Redaktør for #19 | Tidligere sportsredaktør og USA-korrespondent i Nettavisen | Forfatter av «Thor Hansen: Usensurert»

Leave a Reply