«Hockey Classic» er et glimt av den framtiden norsk hockey drømmer om

Omkring 9000 tilskuere var på plass under Hockey Classic-kampen i Håkons Hall på Lillehammer mellom mjøsrivalene Lillehammer og Storhamar. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Lørdagens festkamp på Lillehammer ble norsk hockey på sitt beste – og da er det få idretter som kan matche denne sporten.

LILLEHAMMER (Nitten.no): Om vi ser bort fra høyttalerlyden i Håkons Hall, var det meste som ble servert tilskuerne der lørdag kveld skikkelig gøy – fra den tidvis majestetiske introduksjonsvideoen, som kombinerte folkemusikk med metal på en god måte, til spillet på isen.

To gode lag og 9000 tilskuere skapte en fantastisk opplevelse!

Storhamar kom til matchen som serieleder og beholder den statusen med sine 43 poeng, men det var Lillehammer som tok seieren denne gang. Nå er nabolaget bare sju poeng bak Storhamar i Get-ligaen.

Det var ikke helt fullsatt, men heller ikke fryktelig langt unna. Hjemmefansen ga iallfall skikkelig lyd fra seg da Stian Nystuen scoret 1-0-målet via skøyta til en Storhamar-forsvarer i første periode.

Det var nok bortetilskuere på plass til at man også hørte det svært godt da Storhamar utlignet til 1-1 ved Niklas Fogström. Storhamar-fansen var enda mer høylytt da Eirik Salsten satte inn 2-1. Alexander Reichenberg utlignet til 2-2 og Austin Cangelosi satte inn 3-2 med et herlig solomål dypt inn i tredje periode.

Austin Cangelosi setter pucken bak Storhamars målvakt Oskar Östlund og gir hjemmelaget ledelsen 3-2 i Hockey Classic-kampen i Håkons Hall på Lillehammer mellom mjøsrivalene Lillehammer og Storhamar. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

– Blir en årlig tradisjon
Uansett resultat viser denne utgaven av Hockey Classic hvor gøy norsk hockey kan være om rammebetingelsene er gode; Når tribunene er (bortimot) fulle, blir det skikkelig livlig. Spesielt når lagene skaper målsjanser i samme tempo som Desmond Child skrev hitlåter på 80- og 90-tallet.

Stemningen i tredje periode var på gåsehudnivå.

– Dette blir en årlig tradisjon, dette nå, smiler sportssjef Atle Svensrud i Lillehammer når Nitten.no møter ham i gangen bak tribunene i den første pausen.

– Andreåret er kanskje det vanskeligste, så jeg tror det er rom for dette. Det kommer jo folk fra hele landet hit. Dette er viktig, sier Svensrud.

Stemningen i en seriekamp for New York Rangers i Madison Square Garden i New York kan faktisk ikke måle seg med stemningen i Håkons Hall lørdag – eller i CC-Amfi på Hamar, når den er fullsatt. Norske tilskuere lager mer liv og har langt større kreativitet enn forretningsfolk og turister har i The Garden.

Når arrangørene i tillegg varter opp med videounderholdning og intervjuer på jumbotronen, og serverer storbandmusikk og duskebarn, setter det en ekstra farge på opplevelsen.

I tillegg er jeg stor fan av rene isflater. I Håkons Hall lørdag var det gjort plass til navnet «Hockey Classic», klubblogoen til Lillehammer, reklame for Eidsiva i midtstirkelen og Sparebank1 Gudbrandsdal i en tynn stripe midt på isen i hver sone. Resten av isflaten var ren og hvit.

Det var lett å se pucken. Jeg tror at det er viktig for sportens vekst.

Storhamars spillere jubler etter at Eirik Salsten ga gjestene ledelsen 2-1 i Hockey Classic-kampen i Håkons Hall på Lillehammer mellom mjøsrivalene Lillehammer og Storhamar. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Lett å forelske seg i sporten
Et kjent problem for alle som ser ishockey for første gang, er at man sliter med å se pucken. Det gjør vi som har sett tusenvis av kamper også innimellom, men vi vet at det er normalt. En nykommer på tribunen vil ofte føle seg dum. Ingen av oss liker å føle oss dumme, så dette hever terskelen for å dra på ishockeykamp nummer to.

Sånn var det ikke i Hockey Classic. Her var det lett å se pucken. Og veldig lett å forelske seg i sporten.

– Det er et godt poeng. Det er ikke så lett å følge med når du er ny. Det er mange her som vanligvis ikke går på hockeykamper. Det har nok litt med fasiliteter og slikt å gjøre, sier Svensrud.

Hadde det vært 9000 tilskuere på hver kamp i Get-ligaen, hadde det heller ikke vært nødvendig å teppelegge isflatene med reklame i vanlige seriekamper.

Er det helt umulig for en klubb som Lillehammer å spille ordinære seriekamper i Håkons Hall? Ja, for å være realistisk, er det umulig i en by med 28.000 innbyggere å trekke 8-9.000 tilskuere på ukentlig basis.

Men det er mulig å nærme seg.

Tilskuertallet til Lillehammer før «Hockey Classic» var i gjennomsnitt 1436 per kamp. I fjor var det 1545 om man trekker fra den første utgaven av denne Håkons Hall-forestillingen.

En moderne jumbotron, flere kiosker, mindre kø og et bredere mattilbud, samt flere TV-skjermer i gangene, hadde bidratt til å trekke flere tilskuere på kampene.

– Det er ikke sånn at man har skrapt sammen folk her. De har ikke tømt fabrikkarbeidere og dratt dem inn hit. Samtlige som er på plass i dag, er pasjonerte og engasjerte og viser at norsk hockey både er en fin opplevelse i seg selv, rent sportslig, men den formes også av disse menneskene. På Hamar har man forstått det; Folk drar folk, sier Fredrik Söderström til Nitten.no.

Alkoholservering kan løfte sporten
Plusser man på alkoholservering, løfter man ishockey til å bli en skikkelig underholdningsattraksjon. Det er ingen tvil om at tilskuerne setter pris på å nyte en øl eller to under kampene.

Det var stinn brakke ved alkoholserveringen i Kristins Hall i forbindelse med matchen hos storebror Håkons Hall. Foto: Roy Kvatningen

Både før kampen og i periodepausene lørdag, var det en hel masse hockeyfans som gikk hundre meter ned til Kristins Hall, der Lillehammer hadde satt opp ølutsalg.

– Jeg mener at det er helt avgjørende for å få opp snittet på inntektene. Det må selvsagt foregå i ordentlige former, men jeg håper at alle klubber kommer dit. Det er bare å se til Sverige, hvor alle selger alkohol til maten, sier Svensrud til Nitten.no.

Atle Svensrud jobber rett nok i Ringnes til daglig, så han har dobbel grunn til å være positiv, men jeg er uansett helt enig med ham:

Vi trenger dette for å skape rammebetingelser for en skikkelig vekst i norsk hockey. Hockey Classic viser at potensialet ligger der. Det venter bare på at man skal klare å utnytte det.

Redaktør for #19 | Tidligere sportsredaktør og USA-korrespondent i Nettavisen | Forfatter av «Thor Hansen: Usensurert»

avatar

Author: Roy Kvatningen

Redaktør for #19 | Tidligere sportsredaktør og USA-korrespondent i Nettavisen | Forfatter av «Thor Hansen: Usensurert»

Leave a Reply